СТАТУТ на Општина Чаир

Врз основа на член 36, став 1, точка 1 од законот за Локална Самоуправа (“Службен Весник на Република Македонија” бр. 5 од 29.01.2002 год.), Статутарна Одлука за измена и дополнување на Статутот на Општина Чаир (,,Службен Гласник на Општина Чаир,, бр.10/2007 од 08.06.2007), Статутарна Одлука за измена и дополнување на Статутот на Општина Чаир (,,Службен Гласник на Општина Чаир,, бр.14/2013 од 03.10.2013), Статутарна Одлука за измена и дополнување на Статутот на Општина Чаир (,,Службен Гласник на Општина Чаир ,,бр.9/2017 од 07.08.2017), Статутарна Одлука за измена и дополнување на Статутот на Општина Чаир (,,Службен Гласник на Општина Чаир ,, бр.14/2018 од 07.11.2018, Статутарна Одлука за измена и дополнување на Статутот на Општина Чаир (,,Службен Гласник на Општина Чаир,, бр.03/2021 од 16.02.2021) и Заклучокот на Советот на Општина Чаир број 08-608/6 од 53-та седница на Советот на Општина Чаир oдржана на 11.03.2021, Комисијата за Прописи на Советот на Општина Чаир на својата редовна 45-та седница одржана на 14.04.2021 изготви:

I. ОПШТИ ОДРЕДБИ

Член 1
Со овој Статут се уредуваат границите и надлежностите на Општината, правата и должностите на членовите на Советот, надлежностите на градоначалникот, актите што ги донесуват органите на општината, облиците на непосредно учество на граѓаните во одлучувањето на општината, сопственоста и финансирањето на општината, месната самоуправа во општината, информирањето на граѓаните, начинот и постапката за утврдување и употреба на грбот и знамето на општината како и други прашања од значење за општината.


Член 2

Општината Чаир-Скопје (во понатамошниот текст Општината) е единица на локалната самоуправа, во која граѓаните го остваруваат правото на локалната самоуправа.
Правото на локална самоуправа се остварува преку претставници во органите на општината и со непосредно учество на граѓаните во одлучувањето, на начин и постапка утврдени со закон


Член 3

Подрачјето на Општината е утврдено со Закон.
Границицата на Општината Чаир започнува од булеварот“Никола Карев” кај влезот на касарната “Илинден” и се движи по булеварот на исток до крстосницатасоулица“СлавејПланина”,продолжува по улицата “Славеј Планина”,излегува на улицата “Самоилова”,свртува пред споменичкиот комплекс “Св. Спас” по улицата “Лазо Танев”,продолжува по улицата “Подградец” до надвозникот на булеварот “Гоце Делчев”, свртува лево по булеварот “Гоце Делчев” до крстосницата со булеварот “Крсте Мисирков”, свртува на север по булеварот “Крсте Мисирков” до влезот на универзитетот “Св. Кирил и Методиј”, продолжува по северната ограда на универзитетот “Св.Кирили Методиј” до булеварот “Никола Карев”, свртува на исток по булеварот “Никола Карев” до крстосницата со улицата “Беласица” (тромеѓа меѓу општините Чаир, Центар иГази Баба) минува под комплексот на Природно-математичкиот факултет и се движи по западната граница на парк-шумата “Гази Баба” до центарот за дератизација (тромеѓа меѓуопштините Чаир, Бутел и Гази Баба) свртува на север по булеварот “Христијан Тодоровски-Карпош” до крстосницата соулицатаВтора Македонска Бригада, продолжува на запад по улицата “Втора Македонска Бригада” до тромеѓата на општините Чаир, Бутел и Карпош, продолжува на југ по источната ограда на касарната “Илинден” до крстосницата со булевар “Никола Карев” пред влезот на касарната “Илинден”.


Член 4

Граѓаните на Република Македонија, кои имаат постојано место на живеење на подрачјето на општината, се жители на Општина Чаир – Скопје.


Член 5

Општината е правно лице.


Член 6

Седиштето на Општината е во Скопје на ул. ”Христијан Tодоровски Карпош”бр. 5 -1000 Скопје.


Член 7

Општината има право на сопственост.


Член 8

Општината има грб и знаме кои се утврдуваат со посебни одлуки на Советот на Општината, во согласност со Закон.


Член 9

Општината има печат со тракалезна форма, во чија средина се наоѓа грбот на Општината и на чии рабови е испишано “Република Северна Македонија – Општина Чаир – Скопје”.
Печатот што го употребува Советот на Општината, во вториот ред го содржи текстот: “Совет на Општината”.
Печатот што го употребува градоначалникот, во вториот ред го содржи текстот” “Градоначалник”.
Содржината на печатот од став 1, 2 и 3 на овој член е напишана на македонски јазик и писмо, на албански јазик и писмо и на турски јазик и писмо.


Член 10

. Општината има штембил во форма на правоаголник со големина од 60х30 мм, во кој водорамно на македонски јазик и кирилско писмо и албански јазик и латинско писмо и турски јазик и турското писмо е испишан називот и седиштето на општината, а меѓу називот и седиштето има слободен простор за впишување на бројот на актот и датумот на неговото донесување или прием.


Член 11

Општината има празник на Општината.
Празникот ќе се утврди со Одлука на Советот на Општината.


Член 12

Во Општината се востановуваат општински признанија и награди.


Член 13

Признанијата од член 12 им се доделуваат на носителите на јавните дејности, граѓани, трговски друштва, на јавни служби, на членови на меѓународни организации и асоцијации, на граѓани на други држави за посебни придонеси за развојот на општината или израз за почит, за развој на соработката и пријателските односи.
Општината определува и други свои награди кои се доделуваат во знак на благодарност за постигнатите резултати во стопанството, науката, културата, уметноста, образованието, здравството, социјалните работи, развојот на животната средина и во други сегменти на животот што претставуваат особен допринос за општината.
Општинските награди може да се доделуваат на физички и правни лица, како и на меѓународни организации и асоцијации и нивни претставници.


Член 14

На седниците на Советот на Општината, во службена употреба е македонскиот јазик и неговото кирилско писмо,албанскиот јазик и неговото писмо и турскиот јазик и неговото писмо.
Статутот, Одлуките и другите прописи што ги донесуваат органите на Општината се пишуваат и објавуваат на македонски јазик и неговото писмо , на албански јазик и неговото писмо и на турски јазик и неговото писмо.


Член 15

Општината може, со одлука донесена од страна на Советот на Општината, да се здружува во здруженија во согласност со закон.


Член 16

Општината соработува со општините од Републиката, со градот Скопје и со единици на локална самоуправа од други земји, како и со меѓународни организации на локални заедници, како и членува во меѓународни организации на локалните власти.
Општината, заради остварување на заеднички интереси и вршење на заеднички работи од нивна надлежност, може со други општини од Републиката да здружува средства и да формира заеднички јавни служби, во согласност со закон.


Член 17

Органите на општината, Комисиите на Советот и јавните служби се должни да ги информираат граѓаните за својата работа и плановите за развој, како и да им овозможи пристап до информациите на начин уреден со овој статут.

1. Планирање и уредување на просторот

  • Покренување иницијативи за донесување, измена и дополнување на просторниот план на град Скопје и генералниот урбанистички план на град Скопје;
  • Давање мислења по нацртите на просторниот план на град Скопје и генералниот урбанистички план на градот Скопје;
  • Донесување детални урбанистички планови, урбанистички проекти и урбанистички планови за населените места во општината;
  • Спроведување урбанистички планови и проекти и издавање документација за изградба на објекти од локално значење (услови за градба, урбанистичка согласност, одобренија за градење);
  • Издавање одобренија за поставување вемени објекти, мебел и урбана опрема ;
  • Уредување на градежно земјиште во делот на опремување на градежното земјиште со објекти и инсталации од секундарната инфраструктура.

II. НАДЛЕЖНОСТ НА ОПШТИНАТА

Член 18
Општината самостојно, во рамките на законот и овој Статут ги уредува и врши работите од јавен интерес од локално значење, утврдени со Законот за локална самоуправа, или друг закон, како и работите кои не се исклучени од нејзина надлежност или не се во надлежност на органите на државната власт.

Член 19
Општината е надлежна за вршење на следните работи:

1. Планирање и уредување на просторот

  • Покренување иницијативи за донесување, измена и дополнување на просторниот план на град Скопје и генералниот урбанистички план на град Скопје;
  • Давање мислења по нацртите на просторниот план на град Скопје и генералниот урбанистички план на градот Скопје;
  • Донесување детални урбанистички планови, урбанистички проекти и урбанистички планови за населените места во општината;
  • Спроведување урбанистички планови и проекти и издавање документација за изградба на објекти од локално значење (услови за градба, урбанистичка согласност, одобренија за градење);
  • Издавање одобренија за поставување вемени објекти, мебел и урбана опрема ;
  • Уредување на градежно земјиште во делот на опремување на градежното земјиште со објекти и инсталации од секундарната инфраструктура.

2. Заштита на животната средина и природата:

  • Покренување иницијативи и преземање мерки за заштита и спречување од загадување на водата, воздухот, земјиштето, заштита на природата, заштита од бучава и од нејонизирачко зрачење.

3. Локален економски развој

  • Планирање на локалниот економски развој на општината;
    Утврдување развојни и структурни приоритети на општината и
  • Поддршка на развојот на малите и средните претпријатија и претприемништвото во општината.

4. Комунални дејности

  • Изградба, одржување, реконструкција и заштита на сервисни и станбени улици и други инфраструктурни објекти;
  • Одржување на јавната чистота на сервисните и станбените улици;
  • Организирање, изнесување и транспортирање на комунален и друг вид на неопасен отпад;
  • Изградба и одржување на јавно осветлување на станбени и сервисни улици на подрачјето на општината;
  • Одржување на гробовите и гробиштата и давање погребални услуги на општинските гробишта утврдени со урбанистички план;
  • Изградба, одржување и користење на јавни паркиралишта од значење за општината утврдени со урбанистички план;
  • Одржување и користење на зеленилото на сервисните и станбените улици;
  • Отстранување на нерегистрираните моторни и други возила од јавните површини;
  • Одржување и користење на јавните пазари;
  • Дезинфекција и дератизација и
  • Дзградба и одржување на јавни санитарни јазли.

5. Култура

  • Институционална и финансиска поддршка на културните установи и проекти од значење за општината;
  • Негување на фолклорот, обичаите, старите занаети и слични културни вредности;
  • Организирање културни манифестации, поттикнување на разновидни специфични форми на творештво и
  • Одбележување на настани и личности од значење за општината.

6. Образование

  • Основање, финансирање и учество во управувањето со основните училишта на нејзиното подрачје, во согласност со закон;
  • Именување директори на основните училишта, во согласност со закон и
  • Превоз и исхрана на учениците во училиштата од нејзина надлежност, во согласност со закон.

7. Социјална и детска заштита

  • Сопственост, управување, основање, финансирање и одржување на јавните установи за деца – детски градинки, во согласност со закон и
  • Преземање мерки од областа на социјалната заштита во согласност со закон.

8. Здравствена заштита

  • Преземање мерки за заштита на здравјето на работниците и заштита при работа;
  • Здравствено осигурување;
  • Унапредување на здравјето;
  • Превентивни активности;
  • Здравствен надзор над животната средина и над заразните болести и
  • Помош на пациенти со специјални потреби.

9. Заштита и спасување

  • Заштита , спасување и спроведување подготовки за одбрана и функционирање на општината во услови на воена состојба.

10. Надзор

  • Надзор над вршење на работите од надлежност на општината;
  • Плановите и проектите од ставот 1 точка 1 алинеја 3 на овој член општината ги донесува по претходно добиено позитивно мислење од градот Скопје и согласност од органот на државната управа надлежен за работите на уредување на просторот.

Работите од ставот 1 точка 1 алинеја 5 на овој член се вршат во согласност со утврдени стандарди, а по претходно добиена согласност од градот Скопје.
Работите од ставот 1 точка 4 алинеја 3 на овој член се вршат во согласност со градот Скопје.
Работите од ставот 1 точка 9 на овој член се вршат во соработка со градот Скопје.

Член 20
Работите од членот 19 на овој Статут, се уредуваат со прописи на Советот на општината, во согласност со постапките и стандардите утврдени со закон.
Работите од членот 19 на овој Статут, кои задолжително ќе ги извршува општината ќе бидат определени со посебните закони и национални програми.

Член 21
Работите кои не се исклучени од надлежност на општината или не се во надлежност на органите на државната власт се определуваат со одлука на Советот на општината.
Со одлуката од став 1 на овој член се уредува начинот и постапката за вршење на тие работи.

III. ПРАВА И ДОЛЖНОСТИ НА ЧЛЕНОВИТЕ НА СОВЕТОТ

1. Совет на Oпштината

Член 22
Советот на Општината е претставнички орган на граѓаните.
Советот на Општината го сочинуваат 27 претставници на граѓаните избрани на општи, непосредни и слободни избори со тајно гласање.
Мандатот на членовите на Советот трае четири години.
Членот на Советот не може да биде отповикан.

Член 23
Првата седница на новоизбраниот совет ја свикува претседателот на Советот од претходниот состав најдоцна во рок од 20 дена, од денот на завршувањето на изборите.

Ако Советот не се свика во рок од ставот 1 на овој член, членовите на Советот сами се состануваат и под претседавање на најстариот член на Советот го конституираат Советот во рок од 10 дена по истекот на рокот од став 1 на овој член.

Ако седницата не се одржи во рок од став 2 на овој член ќе се распишат нови избори за членови на Советот, на начин утврден со закон.

Член 24
Новоизбраните членови на Советот на конститутивната седница даваат и потпишуваат свечена изјава која гласи:

“Јас (име и презиме) свечено изјавувам дека правата и должностите на член на Советот ќе ги вршам совесно и дека при нивното вршење ќе ги почитувам Уставот, законот, прописите на Советот и дека ќе го штитам уставниот поредок на Република Македонија”.

Член 25
Советот на Општината избира претседател од редот на членовите на Советот, со мандат од четири години.
Претседателот на Советот ги свикува и раководи со седниците на Советот на општината, се грижи за организацијата и работата на Советот и ги потпишува прописите што ги донел Советот и во рок од три дена од денот на нивното донесување ги доставува на градоначалникот заради објавување.

Член 26

Советот на Општината ги врши следните работи:

  1. Донесува Статут на Општината и други прописи;
  2. Донесува Деловник за работа на Советот;
  3. Донесува Програма за работа;
  4. Донесува Буџет на општината и Годишна сметка на општината;
  5. Ја утврдува висината на стапките на даноците и висината на надоместоците и таксите;
  6. Донесува детални урбанистички планови;
  7. Донесува Програма за уредување на градежното земјиште;
  8. Донесува прописи од областа на заштитата на животната средина и природата, локалниот економски развој, културата, спортот и рекреацијата, социјалната заштита и заштита на децата, образованието, здравствената заштита, противпожарната заштита, во рамките на надлежноста определена со посебен закон или во согласност со национална програма;
  9. Донесува Програма за изградба и одржување на локални патишта и улици;
  10. Донесува Програма за јавно осветлување;
  11. Донесува Програма за изградба, реконструкција и одржување на локални водови;
  12. Донесува Одлука за одржување и користење на јавните пазаришта;
  13. Го уредува начинот на чистењето на оџаците;
  14. Го уредува одржувањето на јавниот простор за паркирање и начинот на неговото користење од локално значење;
  15. Одобрува Програма за одржување и користење на паркови и други јавни површини од локално значење;
  16. Го уредува одржувањето на гробиштата;
  17. Ја утврдува организацијата, делокругот и начинот на извршување на задачите на општинската администрација, на предлог на градоначалникот;
  18. Основа јавни служби и врши надзор над нивната работа;
  19. Именува членови во управните одбори на јавните служби, кои ги основа;
  20. Усвојува програма за работа и финансиски планови за финансирање на јавните служби, кои ги основала;
  21. Одлучува за давање дозвола за вршење дејност од јавен интерес од локално значење, во согласност со закон;
  22. Ги усвојува извештаите за работата и годишните сметки на јавните служби, кои ги основала;
  23. Одлучува за начинот на располагање со сопственоста на општината;
  24. Одлучува за начинот на вршење на финансиска контрола на Буџетот на општината, во согласност со закон;
  25. Го избира лицето кое раководи со подрачната единица на Министерството за внатрешни работи во општината, во согласност со закон;
  26. Го разгледува и усвојува годишниот извештај за јавна безбедност наподрачјето на општината, кој го доставува до министерот за внатрешни работи и Народниот правобранител;
  27. Може да дава препораки на раководното лице на подрачната единица на Министерството за внатрешни работи од областа на јавната безбедност и безбедноста во сообраќајот;
  28. Избира и разрешува претседател на Советот;
  29. Формира постојани и повремени комисии;
  30. Врши одделни овластувања во согласност со закон врз добрата од општа употреба и врз природните богатства на подрачјето на oпштината;
  31. Востановува општински признанија и награди;
  32. Дава мислење по предлог-законите кои се однесуваат на општината;
  33. Врши други избори и именувања од своја надлежност;
  34. Донесува други одлуки за работите од своја надлежност;
  35. Го верификува мандатот на Младинскиот Совет при Општина Чаир;
  36. Донесува Акционен план за Младинскиот Совет;
  37. Врши и други работи.

Член 27
Советот на општината одлучува со мнозинство гласови од присутните членови на Советот, а најмалу со една третина од вкупнот број на членови на Советот, ако со Статутот не е предвидено посебно мнозинство.
Гласањето на седниците на Советот е јавно освен ако Советот не одлучи за одделни прашања гласањето да е тајно.
Прописите кои се однесуваат на културата, употреба на јазиците и писмата на кои зборуваат помалку од 20% од граѓаните во Општината, утврдувањето и употребата на грбот и знамето на Општината се усвојуваат со мнозинство гласови од присутните членови на Советот, при што мора да има мнозинство гласови од присутните членови на Советот кои припаѓаат на заедниците кои не се мнозинско население во Општината.

Член 28
Вонредна седница се свикува за прашања од значење за безбедноста и сигурноста на граѓаните, за прашања кои настанале поради вонредни околности (пожар, поплави, земјотреси, епидемија ) и при посета на делегација од друга земја кога претставник на истата сака да се обрати на членовите на Советот.

Член 29
Вонредната седница ја свикува претседателот на Советот по сопствена иницијатива на предлог на најмалку 1/3 од членовите или на предлог на градоначалникот.
Поканата за седницата со предложениот дневен ред се доставува до членовите на Советот на најбрз можен начин.
Пред отпочнување со работа членовите на Советот гласаат за оправданоста на причините за свикување на седница без материјална расправа.

Член 30
За претресување на прашања од својата надлежност Советот формира комисии.
Комисиите на Советот се формираат како постојани и повремени.
Мандатот на постојаните комисии трае колку и мандатот на членовите на Советот.

Член 31
Постојани комисии и работни тела на Советот се:

Комисија за мандатни прашања, избори и именувања;

  • Комисија за финансирање, буџет и локален економски развој;
  • Комисија за урбанизам, комунални дејности заштита на животната средина;
  • Комисија за родова рамноправност;
  • Комисија за односи меѓu заедниците;
  • Комисија за Статут и Деловник;
  • Комисија за Прописи;
  • Комисија за образование и култура;
  • Комисија за општествени дејности;
    Младински Совет.

Член 32
Советот со посебна Одлука може да формира повремени комисии за расправање и решавање на одредени прашања од својата надлежност.

Член 33

Комисиите на Советот на општината:

  • Расправаат за прашања од областа за која се формирани;
  • Даваат мислења и предлози до Советот и
  • Ги разгледуваат предлозите на градоначалникот, на членовите на Советот и иницијативите на граѓаните од областите за кои се формирани.

Член 34
Комисија замандатни прашања, избори и именувања :

  • Разлгедува и подготвува предлози кои се однесуваат на мандатно-имунитетните прашања;
  • Разгледува и подготвува предлози за избор и именување и разрешување од надлежност на Советот на Општината;
  • Определува плати, надоместоци и други примања на избрани и именувани лица;
  • Ја определува висината на надоместокот на патните и дневните трошоци на членовите на Советот на Општината, како и на трошоци направени во извршуањето на задачите што им ги доверил Советот на Општината;
  • Претседателот и членовите на Комисијата ги избира Советот на својата прва седница.

Член 35
Комисијата за финансирање, Буџет и локален економски развој:

  • Ги разгледува прашањата во врска софинансирањето на општината;
  • Го разгледува Буџетот и годишната сметка;
  • Разгледува и прашања кои се однесуваат на планирањето и програмирањето на локалниот економски развој.

Член 36
Комисијата за урбанизам, комунални дејности и заштита на животната средина:

  • Ги разгледува прашањата од урбанистичкото планирање;
  • Разгледува прашања од работата на јавнитеслужби;
  • Разгледува прашања од комуналното уредување наградот – Општината и населени места ;
  • Разгледува прашања од заштита наживотната средина и природата.

Член 37
Комисијата за полова рамноправност:

  • Разгледува прашања за еднаквите можности помеѓу жените и мажите;
  • Разгледува состојби за застапеноста на жените во органитеи учество во проекти од оваа област;
  • Разгледува и други прашања од значење за пол. рамноправност.

Член 38
Комисијата за односи меѓу заедниците ги разгледува прашањата кои се однесуваат на односите меѓу заедниците застапени во општината и дава мислења и предлози за начинот на нивно решавање.

Член 39
Комисијата за Сртатут и Деловник покренува иницијатива и разгледува мислења,предлози и сугестии кои се однесуваат на Статутот на Општина Чаир и предлага нивна измени и дополна .
Претседателот на комисијата за Статут според функсијата е претседателот на Советот.

Член 39 – a

Комисијата за Прописи :

  • Ги разгледува предлозите за донесување,нацртите и предлозите на Одлуките и на другите општи акти што ги донесува Советот од гледна точка на нивна усогласеност со Уставот ,законите и Статутот на Општина Чаир и со правниот систем , како и гледна точка на нивната правна обработка и за тоа на Советот му поднесува извештај со мислење и предлози;
  • Ги разгледува барањата за давање автентично толкување и изготвува предлози на автентично толкување на одлуките и други општи акти што ги донесува Советот ;
  • Утврдува пречистени текстови на Одлуки и на други акти на Советот , ако за тоа со акт биде овластена ;
  • Врши срамнување со изворниот текст на усвоената Одлука или друг акт на Советот и дава исправки на грешките во текстот на Одлуките или на другите акти што е објавено во “Службен гласник на Општина Чаир”;
  • Ги разгледува Одлуките и другите акти на органите на Општината оспорени пред уставен Суд на Република Македонија.

Член 40

Комисија за образование и култура:

  • Разгледува прашања поврзани со организацијатана основното образование, училишната мрежа , оснивање и престанок на основните училишта , статут и програма за работа;
  • Разгледува учевни програми , финансов план и завршна сметка на основните училишта;
  • Ја ралгледува работата на училишните совети и други нешта кои се однесуваат на основното образование и за нив дава мислење , предлози до Советот.Утврдува предлози за членови на училишните Совети.
  • Разгледува прашања поврзани со организација,развој и напредок на културата,потикнување на стваралштвото, заштита и употреба на културното благо, функсионирање на музеите и библиотеките,реализација на програмите и предвидените активности, одбележување на важни настани за Општина Чаир и друго кое има значение за кутурата и за тоа дава иницијатива , мислење и предлози до Советот.

Член 40-а

Комисијата за општествени дејности:

  • Ги разгледува прашањата во врска со надлежноста на Општината, а кои се однесуваат на културата, спортот и рекреацијата, социјалната заштита и заштита на децата и здравствената заштита
  • Разгледува пашања кои се поврзани со развојот на спортот, развојот и подобрувањето на физичката култура и рекреативни активности;
  • Разгледува прашања кои се однесуваат на спортски средби и манифестации и други нешта што се заначајни за спортот и за нив дава иницијатива, мислење и предлози до Советот.
  • Разгледува прашања поврзани со образованието и едукацијата на младите, иницирање на творештвото кај младите , едукација за заштита и превенција кај младите од зависност и заразни болести(сида) и други нешта кои се однесуваат на младите и за нив дава мислење, иницијатива и предлози до Советот.
  • Разгледува прашања поврзани со јавната безбедност и безбедноста восообраќајот како и противпожарната заштита.

Член 40-б

Во Општина Чаир се формира младински Совет како советодавно тело во делокруг за младински прашања и политики, млади во општината од 15-29 години.

Член 40-в

Младинскиот Совет ги врши следните работи:

  • Предлагаат точки на дневен ред на Советот на Чаир кои ги засегаат младите,
  • Иницираат прашања за млади од делокругот на работата на општината.
  • Иницираат, учествуваат и даваат повратни информации за процесот на локална младинска стратегија и други политики,
  • Доставуваат информации до општината, за прашања кои се однесуваат на младите и
  • Вршат други советодавни и застапувачки работи во согласност со Законот за младинско учество и младински политики.

Член 40-г

Младинскиот Совет брои 7 члена.

Младинскиот Совет се состои од:

  • Организации на млади
  • Политички подмладоци
  • Ученички и студенски организации
  • Други облици на младинско здружување.

Член 40-д
Членовите на младинскиот Совет се избираат од Собранието на млади непосредно со тајно гласање во кое право на глас имаат делегтите од локалното собрание на младите во Општина Чаир.
За избрани се сметаат оние кандидати кои освоиле најмногу гласови од страна на присатните делегати.
Членовите на Младинскиот Совет се верификуваат од страна на Советот на Општина Чаир по добиена Одлука од страна на Собранието на млади на Општина Чаир.
Од страна на Младинскиот Совет се избира претседател и заменик Претседател на Младинскиот Совет.

Член 40-ѓ
Советот на Општина Чаир донесува Локална стратегија за млади за период од 5 години.
Локалната стратегија за млади се спроведува со буџетски средства од Општина Чаир.

Локална стратегија за млади е стратешки документ со кој во согласност соНационалната стратегија за млади, се утврдуваат среднорочни цели и приоритети за развој на младинските политики и унапредување на интересите на младите на локално ниво и се утврдуваат организациски, финансиски и административни мерки за нивно остварување.

Локалната стратегија содржи и Акциски план за реализација со дефинирани активности, динамика, носители на активности и проекции на буџетски средства, како и услови и индикатори за евалуација за спроведувањето на локалната стратегија за млади.

Акционите планови за Локална стратегија за млади се изработуваат од страна на Општината во соработка со локалниот Совет а ги донесува Советот на Општина Чаир за период од една година каде се предвидува буџет за реализација.

Член 40-е
Во Општината се формира канцеларија замлади од каде се координира работата за млади во општините и претставува примарна точка за пристап на младите на локално ниво.

Од буџетите на општина Чаир за млади се издвојуваат средства во висина од најмалку 0,1% на годишно ниво.

Член 41
Претседателот и членовите на комисиите ги избира Советот на Општината на предлог на Комисијата за мандатни прашања, избори и именувања.
Предлогот за избор содржи онолку кандидати колку што се избираат членови на работните тела.
Политичките партии кои партиципираат во Советот на Општината ќе бидат пропорционално застапени во вкупнот број на членови на сите комисии.

Член 42
Начинот на работа на комисиите поблиску се утврдува со Деловникот за работа на Советот на Општината.

2. Градоначалник на општината

Член 43 
Градоначалникот ја претставува и застапува Општината.
Градоначалникот се избира на општи, непосредни и слободни избори со тајно гласање во согласност со закон за период од четири години.
Градоначалникот својата функција ја извршува професионално.

Член 44
Градоначалникот во рамки на своите надлежности:

  • Иницира и предлага донесување на прописи од надлежност на Советот на Општината;
  • Ја контролира законитоста на прописите на Советот;
  • Го обезбедува извршувањето на работите кои му се делегирани до органот на државната управа;
  • Го предлага годишиот Буџет и годишната сметка на Буџетот на Општината;
  • Го извршува Буџетот на Општината;
  • Обезбедува правилно и законито користење, одржување и заштита на сопственоста на Општината во согласност со Законот и овој Статут;
  • Решава во управни работи за права, обврски и интереси на правни и физички лица, во согласност со закон;
  • Раководи со општинската администрација
    Донесува правилник за систематизација на работните места на општинската администрација;
  • Одлучува за вработувањето, правата, должностите и одговорностите на вработените во општинската администрација, доколку поинаку не е определено со закон;
  • Врши и други работи утврдени со закон и со овој Статут;
  • Градоначалникот има право да присуствува и учествува во работата на седниците на Советот.

Член 45
Градоначалникот ги објавува прописите на Советот во “Службен гласник на Општина Чаир”
Градоначалникот го обезбедува извршувањето на одлуките на Советот.

Член 46
Градоначалникот е должен, во рок од седум дена од денот на доставувањето на прописот на Советот, со решение да го запре неговото објавување доколку смета дека не е во согласност со Уставот и законите.
Примерок од образложеното решение за необјавување се доставува до претседателот на Советот на Општината.
Советот е должен, во рок од петнаесет дена од денот на објавувањето на решението да го разгледа и да одлучи по него.
Ако Советот го потврди прописот градоначалникот е должен да го објави и истовремено да поднесе иницијатива за поведување постапка за оценување на уставноста и законитоста на оспорениот пропис пред Уставниот суд на Република Македонија.
Градоначалникот е должен за иницијативата да го информира министерството надлежно за вршење на работите што се однесуваат на локалната самоуправа.

Член 47
Градоначалникот е должен да поднесе извештај за извршување на одлуките донесени од страна на Советот на секои три месеци во текот на годината.
За извршување на своите надлежности градоначалникот го информира Советот по потреба, а најмалку два пати во годината.

Член 48
Градоначалникот управува со сопственоста на општината како добар домаќин.
Во управувањето со сопственоста на општината градоначалникот е должен да презема мерки и да го обезбедува користењето на сопственоста во согласност со закон.

Член 49
За време на спреченост или отсуство до шест месеци градоначалникот го заменува член на Советот на општината кој го назначува градоначалникот.
Градоначалникот е должен со решение да го определи членот на Советот кој ќе го заменува.
Решението од став 2 на овој член се објавува во
“Службен гласник на Општина Чаир”
За денот на настапувањето на спреченоста или отсуството градоначалникот го информира претседателот на Советот.
На членот на Советот му мирува функцијата член на Советот за времето додека го заменува градоначалникот.

Член 50
Во општината се формира Совет на потрошувачи.
Советот на потрошувачите ќе разгледува прашања и ќе утврдува предлози кои се однесуваат на квалитетот на услугите на јавните служби во Општината.

Член 51
Советот на потрошувачите се состои од седум члена, од кои три се претставници на поголемите групи на корисници на јавните услуги и четири се претставници на граѓаните – корисници на услугите.

Член 52
Членовите на Советот на потрошувачите ги избира Советот на општината на предлог на Комисијата за мандатни прашања, избори и именувања.
Мандатот на членовите на Советот трае две год.

Член 53

Советот на потрошувачите:

  • Ќе ја следи состојбата на давањето на услуги од страна на јавните служби;
  • Ќе се грижи за решавање на проблемите што граѓаните ги имаат при користење на услугите од претпријатијата и установите кои вршат јавни услуги;
  • Ќе се грижи за унапредување на односот на службениците кон корисниците на услугите;
  • Ќе организира јавни трибини и тркалезни маси на кои ќе се расправа за унапредување на заштита на потрошувачите, и
  • Ќе врши и други работи утврдени со овој Статут или друг акт на Општината.

IV. АКТИ НА ОРГАНИТЕ НА ОПШТИНАТА

а) Општи акти

Член 54
Статутот е основен акт на Општината со кој се утврдуваат основните прашања во врска со надлежностите и организацијата на општината и други прашања од значење за општината.
Статутот на Општината се донесува во две фази и тоа како нацрт-Статут и предлог-Статут.
Статутот на Општината го донесува Советот со мнозинство гласови од вкупнот број членови на Советот на Општината.

Член 55
Советот на Општината донесува Деловник за работа на Советот, одлуки, планови и програми, решенија, заклучоци и други акти и дава мислења и утврдува насоки.

Член 56
Со Деловникот за работа на Советот се уредува начинот на работата и постапката за одлучување на Советот и неговите постојани и повремени комисии. Деловникот за работа на Советот на Општината се донесува со мнозинство гласови од вкупниот број на членови на Советот.

Член 57
Со одлука на Советот се уредуваат работите од локално значење од надлежност на општината.
Со одлука на Советот се основа општинската администрација и се уредува начинот на нејзиното работење и се основаат јавни служби.
Со одлука Советот уредува и други прашања од своја надлежност.

Член 58
Советот донесува зклучоци кога разгледува извештаи, информации и анализи.
Советот дава мислења и утврдува насоки за извршување на прописите и други акти.

Член 59
Постапката за донесување на општи акти се уредува со Деловникот за работа на Советот на Општината.
Општите и други акти се објавуваат во “Службен гласник на Општина Чаир”.
Општите акти стапуваат во сила осмиот ден од денот на објавувањето; а по исклучок што го утврдува Советот на Општината со денот на објавувањето.

б) Поединечни акти

Член 60

Советот и градоначалникот во рамките на својата надлежност донесуваат поединечни акти.
Советот донесува одлуки за избор и именување.
Градоначалникот на општината носи решенија.

Член 61
Градоначалникот на општината е должен во рок од седум дена од доставуањето на актите да ги објави во “Службен гласник на Општина Чаир”.

Член 62
За објавените акти се води посебна збирка.

Збирката може да ја користат граѓаните и истата ќе им биде ставена на увид секој работен ден.

V. ОБЛИЦИ НА НЕПОСРЕДНО УЧЕСТВО НА ГРАЃАНИТЕ ВО ОДЛУЧУВАЊЕТО НА ОПШТИНАТА

Член 63
Граѓаните непосредно учествуваат во одлучувањето за прашања од локално значење преку граѓанска иницијатива, собири на граѓани и референдум на начин и постапка утврдени со закон.
Спроведувањето на непосредното учество на граѓаните во одлучувањето се финансира од Буџетот на општината.

а) Граѓанска иницијатива

Член 64
Граѓаните имаат право да му предложат на Советот да донесе одреден акт или да реши одредено прашање од негова надлежност.
Советот е должен да расправа по предлогот на граѓаните од став 1 на овој член ако го поддржат најмалку 10% од избирачите на општината или од урбаната заедница на која се однесува определеното прашање.
Советот е должен да одржи расправа најдоцна во рок од 90 дена по доставената иницијатива и за својата одлука да ги информира граѓаните.

б) Собир на граѓани

Член 65

Собирот на граѓани може да се свика за подрачјето на целата општина или за подрачјето на урбаната заедница.
Собирот на граѓани го свикува градоначалникот на општината по своја иницијатива, на барање на Советот или на барање од најмалку 10% од избирачите на општината или на урбаната заедница на која се однесува определеното прашање.
Актот за свикување на собирот на граѓани се истакнува на јавни места на вообичаен начин или преку средствата за јавно информирање.

Член 66
На собирот на граѓани во одлучувањето учествуваат граѓаните кои имаат избирачко право.
Собирот на граѓани може да се одржи доколку присуствуваат најмалку 10% од избирачите.

Член 67
Органите на Општината се должни во рок од 90 дена да ги разгледаат заклучоците донесени на собирот на граѓаните и да ги земат предвид при одлучувањето и донесувањето мерки по прашањата на кои се однесуваат и да ги информираат граѓаните за своите одлуки на вообичаен начин или преку службеното гласило наопштината.

Член 67- a
Градоначалникот и Советот на општина по сопствена иницијатива организираат форуми на заедницата, како форма на јавно учество на сите граѓани во општината, заради јавно расправање за проблемите и утврдување решенија и приоритети, предлагање и избор или развивање на проекти од интерес на заедницата.
Организирањето на форуми опишани во претходниот став од овој член може да се покрене и на иницијатива на заинтересирани правни и физички лица кои се подготвени финансиски и материјално да подржат проекти во интерес на општината.
Барањето од ставот 2 на овој член се поднесува до градоначалникот на општината, која врз основа на стратешките документи и цели за развој на општината одлучува дали иницијативата ќе биде прифатена или одбиена
Начинот и постапката на функционирањето на форумите на заедницата се уредува со Правилник што го донесува Советот на општината по предлог на градоначалникот”

в) Референдум

Член 68

Референдум распишува Советот на општината по своја иницијатива за прашањата од негова надлежност и од значење за општината.
Советот е должен да распише референдум на барање од најмалку 20% од избирачите на општината.
Барањето за распишување референдум се доставува до Советот на општината со потребен број на потписи на избирачи дадени пред надлежен орган кој води евиденција за избирачкото право на граѓаните на општината.

Член 69
По барањето за распишување на референдум Советот на општината најдоцна во рок од 60 дена од поднесување на барањето донесува одлука за распишување на референдум.
Во одлуката за распишување на референдум се определуваат прашањата за кои се одлучува на референдумот, денот на неговото одржување и постапката за спроведување на референдумот.

Член 70
Одлуката за распишување на референдумот се објавува во службеното гласило на општината.
Од денот на објавувањето на одлуката за распишување на референдум до денот на одржување на референдум не може да поминат помалку од 15 дена ниту повеќе од 60 дена.

Член 71
Референдум задолжително се распишува за воведување на самопридонес за подрачјето на општината.

Член 72
Референдумот го спроведува Комисија за спроведување на референдум именувана од Советот на општината.
Постапката на гласање се спроведува согласно Закон.
Право на гласање на референдумот имаат граѓаните со избирачко право.

Член 73
Одлуката на референдумот се донесува со мнозинство гласови од избирачите кои гласале, доколку на референдумот излегле повеќе од половината од вкупниот број запишани избирачи.
Одлуката донесена на референдумот е задолжителна и се објавува во службеното гласило на општината.

г) Претставки и предлози

Член 74

За работата на органите на Општината и општинската администрација, граѓаните имаат право, поединечно или заеднички со другите да поставуваат претставки и предлози.

Член 75
Претставките и предлозите се поднесуваат во писмена форма или усно во записник, поединечно или групно, до градоначалникот
За претставките и предлозите не се плаќа такса.

Член 76
Подносителот не смее да трпи штетни последици поради поднесување на претставка, нити поради тоа може да биде повикан на одговорност.

Член 77
Постапувањето по претставките и предлозите опфаќа прибирање на податоци, известувања и мислења за околностите што се од значење за правилно оценување на основаноста на претставката, како и преземање на потребни мерки за отстранување на повредата на правото на подносителот или повреда на јавнитеинтереси.

Член 78
Градоначалникот, е должен најдоцна во рок од 60 дена од денот на приемот на претставката, односно предлогот, на подносителот да му достави образложен одговор.
Ако претставката или предлогот не се однесуваат на работата од надлежност на органите на општината, градоначалникот ги доставува до соодветниот надлежен орган и за тоа го известува подносителот.

д) Јавни трибини, анкети и предлози

Член 79

Органите на Општината, при донесувањето на прописи од својата надлежност претходно можат да организираат јавна трибина, да спроведат анкети или да побараат предлози од граѓаните.
Јавна трибина се организира кога се донесуваат прописи за прашања од локалниот економски развој, комунални потреби (водоснабдување, одржување на јавна чистота, одржување на локални патишта и улици) и други прашања од пошироко локално значење.
Анкета се спроведува за донесување на урбанистички планови и други прашања од локално значење.
Прибирање предлози од граѓаните за решавање на прашања од локално значење ќе се врши преку објавување на соопштение со кое ќе се повикаат граѓаните да даваат свои предлози.
Постапката, начинот и времето на преземање на една од наведените активности од став 1 на овој член, ќе се уреди со одлука донесена од органот кој ја организирал.

VI. СОПСТВЕНОСТ И ФИНАНСИРАЊЕ НА ОПШТИНАТА

a) Сопственост

Член 80

Сопственоста на Општината ја сочинуваат неподвижни и подвижни ствари, парични средства и права.
Општината ја стекнува сопственоста од сопствени извори на приходи, по пат на финансирање од граѓаните или со нивно учество на друг начин, од подароци и по други основи.

Член 81
За купување, отуѓување и отповикување на сопственоста на недвижни предмети одлучува Советот на Општината.
Отуѓување на сопственоста на Општината се врши само по пат на јавно наддавање, согласно закон.
Продажната цена на предметите не смее да биде помала од нивната пазарна вредност
Средствата добиени од продажбата на предметите може да се инвестираат само за стекнување на нови или реконструкција на постојни предмети во сопственот на Општината.

Член 82
Општината ја евидентира својата сопственост и нејзината проценка се искажува во годишнa сметка.

Член 83
Предметите во сопственост на Општината можат да се дадат на користење на други субјекти по пат на јавно наддавање, во согласност со закон.

b) Финансирање

Член 84

Општината се финансира од сопствени извори на приходи, локални даноци, надоместоци и такси утврдени со закон, дотации од државата и други извори на приходи утврдени со закон.
Општината во рамките на своите надлежности, самостојно располага со сопствените извори на приходи.

Член 85
Приходите и трошоците на општината се утврдуваат со Буџетот на Општината.
Буџетот на Општината содржи биланс на приходите и трошоците на Буџетот, а се однесува за фискалната година од дванаесет месеци која почнува од 1-ви јануари, а завршува на 31-ви декември од секоја календарска година.

Член 86
Предлогот на Буџетот на Општината го утврдува градоначалникот и го доставува до Советот на Општината за донесување не подоцна од средината на месец ноември.
Советот не може да го разгледа предлогот на Буџетот на Општината пред истекот на дваесет дена од денот на доставувањето до советниците.

Член 87
За секоја промена на Буџетот на Општината, за дополнително усвоени трошоци следено со мерки што ѓе ги зголемат предложените приходи или ќе ги намалат другите трошоци во сразмерен износ, одлука донесува Советот на Општината.

Член 88
За покривање на непредвидените барања за трошоци кои ќе се појават во текот на буџетската година, од вкупните тековни и капитални трошоци се издвојува буџетска резерва во висина утврдена со закон.
За користење на средствата од буџетската резерва одлучува Советот на Општината по предлог на градоначалникот.
Советот со одлука може да го овласти градоначалникот за начинот на користење на буџетската резерва.

Член 89
Доколку Буџетот на Општината за наредната година не биде донесен до 31-ви декември во тековната година, ќе се постапи согласно со Законот за буџетите и ќе се воведе времено финансирање и тоа најдолго за шест месеци.

Член 90
На крајот на секоја фискална година се изготвува годишна сметка на Буџетот на Општината.
Годишната сметка на Буџетот, Советот на Општината треба да ја усвои најдоцна до 31-ви март во тековната година, за претходната година.

Член 91
Извршувањето на Буџетот на Општината го врши градоначалникот, а поконкретно се уредува со Oдлука за извршување на Буџетот на Општината.

VII. МЕСНА САМОУПРАВА ВО ОПШТИНАТА

Член 92
Граѓаните во Општината одлучуваат за работите од непосредно и секојдневно значење од својот живот и работа и преку облици на месна самоуправа кои можат да ги основаат согласно со овој Статут.

Член 93
Во Општината како облици на месна самоуправа можат да се основаат урбани заедници.

Член 94
Урбана заедница се основа во подрачјето на Општината за урбана единица согласно урбанистичкиот план.

Член 95
Иницијатива за основање урбани заедници можат да покренат најмалку 10% од граѓаните, жители на подрачјето за кои има интерес за основање на месна самоуправа.

Член 96
Иницијативата за основање содржи: подносител, опис на подрачјето за кое се бара основање на урбана заедница, образложение на потребите за основање и потпис на заинтересираните граѓани.
Иницијативата за основање се доставува до Советот на Општината, кој ја разгледува и оценува дали се исполнети условите за основање на урбана заедница.

Член 97
Одлуката за основање на урбана заедница се донесува на Собир на граѓани од соодветното подрачјето по пат на јавно гласање со мнозинство гласови од присутните граѓани.

Член 98
Граѓаните преку урбани заедници, во согласност со овој Статут и одлуките за основање се грижат и даваат иницијатива и предлози за:

  • Решавање на прашања од комуналната инфраструктура за соодветното подрачје;
  • Изградба и одржување на објекти од јавен интерес (водоводи, улици, културни домови, спортски објекти и др.);
  • Заштита на животната средина и природата;
  • Покренување на иницијатива за уредување на просторот;
  • Организирање културни, спортски, забавни и други манифестации;
  • Други работи од непосредно секојдневно значење за животот и работата на граѓаните.

Советот на урбаната заедница дава иницијативи и предлози до надлежните органи на Општината за прашања од областа на образованието, здравството, социјалната заштита и други прашања од интерес на граѓаните.

Член 99
Работите од членот 98 на овој Статут се финансираат од:

  • Средства кои што Општината ќе им ги отстапи на урбаните заедници согласно со плановите и програмите за нивниот развој;
  • Средства што граѓаните непосредно ги здружуваат;
  • Средства што ќе ги издвојат заинтересираните правни и физички лица;
  • Средства од надомест на услуги и
  • Подароци и други средства.

Член 100
Урбаната заедница е правно лице во рамките на правата утврдени со овој Статут.
Орган на урбаната заедница е Советот.
Советот го избираат граѓаните на урбаната заедница на собир на граѓани со јавно гласање, доколку собирот не одлучи гласањето да биде тајно.
Советот е составен од три до девет членови.
Мандатот на членовите на советот трае четири години.
Урбаната заедница има свој печат (во тркалезна форма) и штембил (четириаголен).

Член 101
Одлука за распишување на избор на членови на советот донесува советот во стариот состав, најдоцна 30 дена пред истекот на мандатот.
Ако Одлуката од став 1 на овој член не се донесе во утврдениот рок, одлука за распишување на избор на членови на советот и за формирање и избор на изибрачки одбори донесува градоначалникот на општината во рок од 15 дена.

Член 102
Предлагање и утврдување на кандидати за членови на советот се врши на собир на граѓани.
За утврдени се сметаат кандидатите кои добиле мнозинство, односно најголем број гласови од присутните граѓани на собирот.

Член 103
Постапка за предлагање, утврдување и избор на членови на Советот поблиску се уредува со Правилата за работа на обликот на месна самоуправа.

Член 104
За избрани членови на советот се сметаат кандидати кои добиле мнозинство односно најголем број на гласови од избирачите кои гласале.

Член 105
Советот од своите членови избира претседател со мандат од 4 години, кој ја претставува и застапува урбаната заедница.
Постапката за избор на претседател на Советот на урбаната заедница е иста како за избор на претседател на Советот на општината.
Советот донесува правила со кои се уредува работата на урбаната заедница како и програма за работа.

Член 106
Градоначалникот на Општината, со решение може да делегира вршење на определена работа од непосреден интерес и секојдневно значење за животот и работата на жителите, на претседателот на советот на урбаната заедница.
Средствата потребни за извршување на работите, од ставот ж на овој член се утврдуваат во решението за делегирање на надлежноста.
Со решението се определува органот и начинот на вршење на надзор над извршувањето на работите од ставот 1 на овој член.

Член 107
Општинската администрација ги врши стручните, административно-техничките и сметководствено – финансиските работи на органот на урбаната заедница.
Контрола над трошењето на средствата што ќе бидат пренесени за извршување на делегираните надлежности врши општинската администрација.

VIII. ИНФОРМИРАЊЕ НА ГРАЃАНИТЕ И СЛОБОДЕН ПРИСТАП ДО ИНФОРМАЦИИ ОД ЈАВЕН КАРАКТЕР

a) Информирање на граѓаните

Органите на општината, комисиите на советот на општината и јавните претпријатија и установи основани од општината, ги информираат граѓаните за одлуките и своите активности кои се од непосредно значење за животот и работата на граѓаните во општината и за други информации од јавен интерес.

Граѓаните на општината се информираат за:

  • Прописите кои ги донесува Советот на општината;
  • Начинот и условите за остварување на нивните права;
  • Обврските на граѓаните кои произлегуваат од надлежноста на општината;
  • Плановите, проектите и програмите кои се во подготовка, а се од значење за развојот на општината.
  • Услугите кои ги добиваат од јавните служби и општинската администрација и начинот на нивно добивање;
  • Приходите кои се остваруваат во општината и начинот на нивна распределба и трошење;
  • Јавните набавки на основните средства за работа;
  • Именување на директори и претставници во управните одбори на јавните претпријатија, установи и училиштата;
  • Други информации кои произлегуваат од надлежноста на органите на општината и јавните претпријатија и установи во согласност со закон.

Член 109
Информирањето на граѓаните на општината се врши редовно, без надоместок, преку:

  • Издавање службен гласник на општината
  • Издавање и дистрибуција до граѓаните на месечни информативни билтени;
  • Објавување на публикации;
  • Информативни канцеларии водени од општинската администрација и јавните служби основани од општината;
  • Огласни табли (простории на органите на општината, месните заедници, јавните претпријатија и установи);
  • Веб сајт;
  • Јавни трибини во месните заедници за одредени прашања;
  • Средства за јавно информирање, и
  • На друг соодветен начин кој е најповолен за информирање на јавноста

Член 110
Советот на општината со посебна одлука може да утврди за одредени информации да се информира и на јазикот кој не е службен јазик во општината, а го зборуваат дел од жителите на општината.

IX. НАЧИН И ПОСТАПКА ЗА УТВРДУВАЊЕ И УПОТРЕБА НА ГРБОТ И ЗНАМЕТО НА ОПШТИНАТА

Член 111
Грбот и знамето на Општната се утврдуваат со одлука на Советот на Општината, во согласнсот со Закон.
За утврдување на грбот и знамето на Општината, Советот распишува конкурс и образува комисија.

Член 112
Комисијата од пристигнатите трудови по објавениот конкурс утврдува предлог за грб, односно знаме на Општината и го доставува до Советот на усвојување.

Член 113
Советот на Општината со мнозинство гласови од вкупнот број на членови на Советот одлучува по предлогот на комисијата.
Одлуката на Советот за утврдување на грб, односно знаме на Општината е составен дел на Статутот на Општината.

Член 114
Грбот на Општината се употребува во состав на печатот на општината.
Грбот на Општината може да се употребува и на официјални покани,
честитки и на слични акти што ги користат Советот и градоначалникот на општината.
Советот на општината може да одобри употреба на грбот на Општината на физички и правни лица, ако оцени дека е во интерес на Општината.

Член 115
Знамето на Општината се истакнува на општината и на видни места на Општината.
Знамето на Општината може да се истакнува и при меѓународни средби, натпревари и други собири на кои учествува или е презентирана општината.

Член 116
Грбот и знамето на Општината не смеат да се употребуваат ако се оштетени или со својот изглед се неподобни за употреба.

X. ЗАШТИТА НА ПРАВАТА НА ОПШТИНАТА

Член 117
Иницијатива за оцена на устанвоста на зконите и уставноста и законитоста на општите акти на министерствата и други органи на државната управа, со кои се нарушува уставната положба и правата на општината утврдени со уставот и законите, може да поднесат Советот односно градоначалникот на Општината до Уставниот суд на Република Македонија.

Член 118
Градоначалникот на општината има право да бара судска заштита пред надлежните судови кога на општината и се попречува вршење на дадените надлежности со Устав и закон, со акти и активности на органите на државната управа и на Владата на Република Македонија.

XI. ПОСТАПКА ЗА ИЗМЕНИ И ДОПОЛНУВАЊА НА СТАТУТОТ НА ОПШТИНАТА

Член 119
Измени и дополнувања на Статутот на Општината можат да предложат најмалку една половина од членовите на Советот на Општината, градоначалникот или најмалку 10% од избирачите во Општината.

Член 120
Одлука за пристапување кон измени на Статутот донесува Советот на Општината со мнозинство гласови од вкупнот број на членови на Советот.

Член 121
Измените на Статутот на Општината се донесени ако за нив гласале мнозинство од членовите на Советот.

XII. ПРЕОДНИ И ЗАВРШНИ ОДРЕДБИ

Член 122
Постојните месни заедници од подрачјето на Општината Чаир и нивните органи продолжуваат со работа со истите надлежности до наредните избори на советите на урбните заедници.

Член 123
Актите за организација и работа и актите за систематизација на работните места ќе се донесат во рок од три месеци по донесувањето на овој Статут.

Член 124
Со денот на влегување во сила на овој Статут престанува да важи Статутот на Општината Чаир, објавен во ,,Службен гласник на Град Скопје” број 15/97.

Член 125
Овој Статут влегува во сила 8-от ден од денот на објавување во “Службен гласник на Општина Чаир”.

Претседател на Советот
М-р Захир Бектеши д.в.с.р.

Пречистен текст
Претседател на Комисијата за Прописи
Марија Кондовска – Вељовска д.в.с.р.